Invatare = Schimbare

Invatare = Schimbare

* articol aparut si pe portalul de dezvoltare personala www.empower.ro

Ideea articolului de astazi a fost generata de cursul de coaching pe care l-am sustinut saptamana trecuta pentru managerii unei companii din domeniul bunurilor de larg consum.

Desi nu o inclusesem initial in materialul de curs, afirmatia de mai jos a avut darul de a clarifica dar si provoca audienta, constituind nucleul cursului:

“Nu putem rezolva o problema la acelasi nivel de gandire cu cel la care a fost creata.”
— Albert Einstein

Vazand acest efect, mi-am spus ca nu ar fi rau sa o testez si in scris, sa vad daca are acelasi impact!

Din punctul meu de vedere, cred ca intelegerea acestei afirmatii poate ajuta la depasirea “blocajelor” si a “problemelor” cu care ne confruntam zi de zi.

In acest sens, iti propun sa reflectezi (si ideal sa si actionezi) asupra urmatoarelor afirmatii:

1. A progresa inseamna a face ceva diferit

Tot Albert Einstein spunea ca “definitia nebuniei este de a face constant acelasi lucru si a astepta constant un rezultat diferit”. Pare evident, dar de cate ori nu ni se intampla sa perseveram in modul de actiune care nu ne-a adus nimic pozitiv?

Simplul fapt de a face ceva diferit atrage posibilitatea (dar nu si garantia) unui raspuns diferit. Pentru a ramane in domeniul fizicii, cu ceva secole in urma, Isaac Newton, definea legea actiunii si a reactiunii. Si astfel, inteleg ca in Univers, reactiunea (reactia celuilalt) este legata si de actiunea mea.

Mai concret, in cazul in care am o relatie tensionata cu seful meu, probabil ca aceasta relatie este influentata si de modul in care eu il abordez. De exemplu, ca sa citez un exemplu din Analiza Tranzactionala, sa presupunem ca actionez in permanenta ca un copil rebel, plin de frustrari si defulari. In cazul in care as schimba abordarea, as putea de exemplu sa ies din starea de copil si sa ma afirm ca un adult, iesind din opozitia exista sansa ca relatia sa se schimbe.

2. A invata inseamna a iesi din starea de confort

Aceasta este una din frazele cu care incep multe din cursurile mele. Cred ca este unul din aspectele cel mai dificil de acceptat la nivel emotional. Este frustrant ca pentru a invata este cumva nevoie de te “dezvata”, de a renunta la ceea ce stii pentru a putea primi noul.

Starea de invatare presupune crestere, iar cresterea cuprinde si un element de tensiune, de contorsionare, in care facem loc noului in viata noastra.

Invatand, inevitabil fac greseli si astfel renunt la mitul “de a fi perfect” si la iluzia omnipotentei. O iau de la inceput si regret starea de “cunoscut” pe care mi-o oferea starea initiala de blocaj.

3. Solutia este la nivelul neurologic urmator

Programarea Neuro-Lingvistica (NLP) sustine ca “functionam” la 6 niveluri pe care te invit sa ti le imaginezi organizate intr-o structura piramidala: cu mediul inconjurator ca baza, urmat apoi de comportamente, competente, valori, identitate si spiritualitatea la varful acestei piramidei.

Pentru a gasi solutia este astfel necesar in primul rand sa descoperim nivelul la care a aparut blocajul. De exemplu, aparent blocajul meu este acela de a invata greu sa conduc, de a avea dificultati in a deprinde competentele necesare conducerii unui automobil.

Trecand la nivelul urmator, ma pot intreba de exemplu care sunt credintele mele limitative legate de modul in care eu pot sa conduc masina. Posibil sa descopar ca eu nu cred ca sunt suficient de buna sau sa am undeva prejudecata “femeile nu au ce cauta la volan”, ceea ce cu siguranta ma va auto-limita.

Abia dupa ce am clarificat si modificat aceste credinte, voi putea reveni la competente si ma voi putea dovedi o soferita capabila, ceea ce in Bucuresti, nu este usor deloc!

Inchei aici, reluand intrebarea esentiala pentru invatare si schimbare (cuvinte care pentru mine inseamna coaching):

Ce vei invata si cum (te) vei schimba?

Facebook
Twitter
LinkedIn